Pääsiäissunnuntain pääuutislähetys muistutti jälleen siitä todellisuudesta, jossa täällä Suomessa elämme: yli neljästä miljoonasta suomalaisesta vain n. 85000 henkeä käy kirkon päätilaisuudessa eli sunnuntain jumalanpalveluksessa. Ev.lut. kirkko on siis kuin iso firma, jonka asiakaskunnasta vain 2% on kiinnostunut sen päätuotteesta. Ainoana erona on se, että sekulaarilla puolella tällaisen firman johto olisi vaihdettu jo aikoja sitten.
Hengellisyys ja henkisyys sen sijaan voivat Suomessa hyvin. Kirkon monopoliaseman murtuessa ja markkinoiden pikkuhiljaa vapautuessa olisikin nyt tilaa pienemmille yrittäjille ja hieman toisenlaisille tuotteille. Erityisesti alkuperäisen, aikoinaan huippusuositun konseptin mukaan suunniteltujen tuotteiden luulisi kiinnostavan vielä nykyäänkin, kunhan vain kysyntä ja tarjonta saadaan kohtaamaan. Nyt tarvitaan hengellistä verkostomarkkinointia ja apostolisia tupperware-kutsuja.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti